Οι ελπίδες, οι προσδοκίες, οι διακηρύξεις, οι δεσμεύσεις και οι υποσχέσεις που ο νέος Πρόεδρος καλλιέργησε και έδωσε προεκλογικά, συνετρίβησαν από τους αδίστακτους κομματικούς οδοστρωτήρες. Η νέα κυβέρνηση είναι μια από τα ίδια: Κομματοκεντρική, ελεγχόμενη από τους γνωστούς πολιτικάντηδες, δεν ανταποκρίνεται στο υψηλό επίπεδο και στην ποιότητα που ο Ν. Χριστοδουλίδης διακήρυξε και δεσμεύτηκε ότι θα σχηματίσει. Απέτυχε να διεμβολίσει και να ξεπεράσει τα κομματικά εσκαμμέν
Στην Κύπρο, ακόμα και οι γνησιότερες των προθέσεων συντρίβονται και αλέθονται στις μυλόπετρες της αδίστακτης κομματοκρατίας. Ο Νίκος Χριστοδουλίδης αυτοπροβλήθηκε ως νέος, φέρελπις, οραματιστής και εκτός κομματικής νομενκλατούρας πολιτικός, έστω και αν διακήρυσσε μέχρι τέλους τις συναγερμικές προσλήψεις του. Δεσμεύτηκε ότι θα ήταν ο φορέας ενός νέου πνεύματος και μηνύματος στα πολιτικά δρώμενα του τόπου. Όταν υπέβαλε την παραίτησή του στον Πρόεδρο Αναστασιάδη, σε δήλωσή του (9/1/2022), υπογράμμισε: «Στόχος μου ήταν πάντα η εφαρμογή πολιτικών χωρίς άγρια θηρία και χωρίς την επικράτηση αυτών που επιδεικνύουν αδιακρίτως τα αιχμηρά τους δόντια».
Μετά από συνεχείς παρεμβάσεις των κομμάτων που τον στήριξαν, άθλια παζαρέματα, καταλόγους υποψηφίων, βιογραφικά σε τετραψήφιο αριθμό και κωλοτούμπες που αναγκάστηκε να κάνει την τελευταία στιγμή, για να ικανοποιήσει τα κομματικά μαγειρεία, τώρα, ίσως, καταλαβαίνει πως: Είναι άλλο οι προθέσεις του – που δεν αμφισβητούνται – και άλλο το αδίστακτο κομματικο-πολιτικό κατεστημένο, που δεν ανέχεται διακυβέρνηση εκτός κομματικών, ημετεροκρατικών πλαισίων. Η πρώτη, υψηλής σημασίας και σημειολογίας πολιτική πράξη του νέου Προέδρου είναι ο σχηματισμός κυβέρνησης και ο διορισμός αξιωματούχων. Όταν εξήγγειλε την υποψηφιότητά του (12/5/2022), ο Ν. Χριστοδουλίδης διασάλπισε πως «οι συνταγές του
παρελθόντος δεν αρκούν, δεν αποδίδουν πια».«Σε παγκόσμιο επίπεδο», πρόσθεσε, «οι κανόνες αλλάζουν και πρέπει με γνώση, σοβαρότητα, νέες ιδέες και σύγχρονες λύσεις, να αντιμετωπίσουμε με πίστη, τόλμη και αποφασιστικότητα τα νέα δεδομένα».
Αφού διαβεβαίωσε ότι, «είναι η ώρα να βάλουμε πάνω απ’ όλα το συμφέρον της Κύπρου και του λαού της», δεσμεύτηκε: «Δεν θα κρύψω την αλήθεια. Δεν θα πω μεγάλα λόγια. Η πραγματικότητα είναι σκληρή και μόνο μια δυνατή ομάδα, στηριγμένη και αποτελούμενη από όλους εμάς, εμείς, όλοι μαζί μπορούμε να πετύχουμε». Αναφερόμενος στο σχηματισμό κυβέρνησης, δήλωσε:«Θέλω να είμαι ξεκάθαρος: Η κυβέρνηση, που θα σχηματιστεί, θα περιλαμβάνει τους πιο ικανούς, ανεξάρτητα πολιτικής, ιδεολογικής και κοινωνικής προέλευσης». Σε συνέντευξή του («Φιλελεύθερος», 22/5/202), ο Ν. Χριστοδουλίδης διαβεβαίωσε: «Δεν θα μπω σε συνδιαλλαγές και συμφωνίες. Το εννοώ! Οι ικανότεροι θα σχηματίσουν την κυβερνητική ομάδα. Πρέπει να τολμήσουμε την ανανέωση ιδεών, διαδικασιών, νοοτροπιών». Σε δηλώσεις του στο Πρωτοσέλιδο του ΣΙΓΜΑ (24/1/2023) δεσμεύτηκε ότι η επιλογή των προσώπων που θα απαρτίζουν το Υπουργικό θα είναι καθαρά δικές του επιλογές και όχι των κομμάτων που τον στηρίζουν. Ο πήχης είχε τεθεί πολύ ψηλά.
Ο Ν. Χριστοδουλίδης δεν είναι ο… Μακάριος (όπως τον χαρακτήρισε ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β’ – συνέντευξη στον «Πολίτη», 6/6/2022), ούτε, βέβαια, ο…Emmanuel Macron. Είναι ένας διπλωμάτης, που για εννιά χρόνια υπηρέτησε πιστά, χωρίς να διαφωνεί, την πολιτική Αναστασιάδη στο Κυπριακό. Με βάση τις καθημερινές διακηρύξεις του όφειλε να αντισταθεί και να απολακτίσει συναλλαγές, πρακτικές και συμφωνίες με την κομματοκρατία. Κι όμως:Ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Ν. Παπαδόπουλος, μετά την απόφαση της ΚΕ (26/6/2022) διασαφήνισε: «Ενόψει της αποδοχής των πολιτικών προτάσεων του ΔΗΚΟ, ανοίγει ο δρόμος για μια έντιμη και παραγωγική συνεργασία με τον Νίκο Χριστοδουλίδη».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μ. Σιζόπουλος, σε ομιλία του σε έκτακτο παγκύπριο συνέδριο του κόμματος (13/7/2022), ήταν εξίσου ξεκάθαρος: «Να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό (στην υποστήριξη Χριστοδουλίδη) για να πετύχουμε τον στόχο, που δεν είναι άλλος από τη συμμετοχή στην επόμενη κυβέρνηση και τη διαμόρφωση της κυβερνητικής πολιτικής». Την επομένη, ο Ν. Χριστοδουλίδης ερωτηθείς αν δόθηκαν οποιεσδήποτε διαβεβαιώσεις προς την ΕΔΕΚ προκειμένου να τον στηρίξει, απάντησε ότι ούτε από πλευράς των
κομμάτων υπήρξαν απαιτήσεις, ούτε και από πλευράς του ιδίου δόθηκαν υποσχέσεις για υπουργεία. Ψεύδη! Εξαπατήσεις! Παραπλανήσεις! Σε συνέντευξή του (ιστοσελίδα Cyprus Times, 14/8/2022), ο Ν. Χριστοδουλίδης διαβεβαίωνε όσους ήθελαν να τον πιστέψουν: «Η στήριξη των κομμάτων δεν ακολουθεί τις πρακτικές των προηγούμενων συνεργασιών για την Προεδρία της Δημοκρατίας. Δεν υπάρχουν ανταλλάγματα, ούτε και δεσμεύσεις και σαφώς υπάρχουν και θα υπάρξουν διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις, ίσως και διαφωνίες».
Προεκλογικά, ο νέος Πρόεδρος τι υποσχέθηκε; Πρώτον, θα διορίζονταν 50% άνδρες και 50% γυναίκες. Στο νέο Υπουργικό διόρισε μόνο τρεις γυναίκες, δηλ. ούτε 30%. Βεβαίως, μερικοί ισχυρίζονται ότι εννοούσε στο σύνολο των διορισμών, αλλά η αιχμή της κυβερνητικής πολιτικής είναι το Υπουργικό. Δεύτερον, δεν θα διορίσει κομματικά στελέχη. Απλή ανάγνωση των ονομάτων διορισθέντων διαψεύδουν παταγωδώς τον Ν. Χριστοδουλίδη. Υπάρχουν από όλα τα κόμματα, περισσότεροι από τον ΔΗΣΥ και το ΔΗΚΟ. Τρίτον, δεσμεύτηκε ότι δεν θα διορίσει πρώην υπουργούς ή βουλευτές. Διόρισε δύο, τον Μάκη Κεραυνό και τον Κωνσταντίνο Ιωάννου, με το επιχείρημα ότι ο μεν πρώτος ήταν επιτυχημένος Υπουργός Οικονομικών επί Τάσσου, ο δε δεύτερος ότι πέτυχε την υλοποίηση του ΓεΣυ. Επίσης διόρισε τον Μιχ. Γιωργάλλα, πρώην βουλευτή της Αλληλεγγύης, ως Υπουργό Άμυνας, αφού προηγήθηκε άθλιο παρασκήνιο. Τέταρτον, θα διόριζε περισσότερους τεχνοκράτες. Στο Πρωτοσέλιδο του ΣΙΓΜΑ δήλωσε (24/1/2023): «Το Υπουργικό θα είναι κατά κύριο λόγο καταρτισμένο με τεχνοκράτες (…). Οι αποφάσεις που αφορούν τα μέλη του Υπουργικού θα είναι καθαρά δικές μου επιλογές, όχι των κομμάτων που με στηρίζουν».
Το Υπουργικό Συμβούλιο δεν είναι αποτέλεσμα της βούλησης και των αποφάσεων του νέου Προέδρου, όπως δεκάδες φορές το διασάλπισε, αλλά παζαρεμάτων και σκληρού παρασκηνίου μέχρι την τελευταία στιγμή. Οι διακηρύξεις Χριστοδουλίδη ότι θα αποφασίσει μόνο αυτός για το νέο Υπουργικό και ότι δεν θα δοθούν ανταλλάγματα στα κόμματα ούτε θα υπάρξουν δεσμεύσεις, όπως και όλες οι προϋποθέσεις που είχε θέσει, αναιρέθηκαν και ακυρώθηκαν από την κομματοκρατία. Υπό την πίεση των κομμάτων που τον υποστήριξαν υπέκυψε σε συναλλαγές, συμφωνίες και ανταλλάγματα.Πέρασε κάτω από τον πήχη που ο ίδιος είχε θέσει πολύ ψηλά. Τα κόμματα πρότειναν κατάλογο υποψηφίων (ο Μ. Σιζόπουλος αποκάλυψε στο
Τρίτο του ΡΙΚ ότι κατέθεσε κατάλογο 25 περίπου ονομάτων προς υπουργοποίηση!), εκβίασαν και πέτυχαν συμμετοχή στην κυβέρνηση.
Οι ελπίδες, οι προσδοκίες, οι διακηρύξεις, οι δεσμεύσεις και οι υποσχέσεις που ο νέος Πρόεδρος καλλιέργησε και έδωσε προεκλογικά, συνετρίβησαν από τους αδίστακτους κομματικούς οδοστρωτήρες. Η νέα κυβέρνηση είναι μια από τα ίδια: Κομματοκεντρική, ελεγχόμενη από τους γνωστούς πολιτικάντηδες, δεν ανταποκρίνεται στο υψηλό επίπεδο και στην ποιότητα που ο Ν. Χριστοδουλίδης διακήρυξε και δεσμεύτηκε ότι θα σχηματίσει. Απέτυχε να διεμβολίσει και να ξεπεράσει τα κομματικά εσκαμμένα και να σχηματίσει μιαν ισχυρή κυβέρνηση. Υπέκυψε και αυτός στην εκβιαστική αδιστακτότητα της κομματοκρατίας.
Πολύ σωστά τα λες Σάββα.
Θα ήθελα όμως να διερωτηθούν κάποιοι πώς προέκυψαν οι άλλοι υπουργοί?
Δυστηχως δεν μαθαινουμε απο τα λαθη του παρελθοντος και ετσι ειμαστε καταδικασμενοι να υποφερουμε….
Αγαπητε Σαββα να σου ευχηθω Χρονια πολλα με υγεια και χαρα για τα γενεθλια σου μιας και ο λογαρασμος στο ΦΒ ειναι απενεργοποιημενος.
Από θεωρία καλά τα πάει ο κ. Χριστοδουλίδης. Στην πρακτική και εφαρμογή σκοντάφτει! Όσο δε για την λύση του Κυπριακού, ούτε εκεί τον βλέπω να προσανατολίζεται για ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ, αλλά για ΔΔΟ, όπως ακριβώς ο προκάτοχός του. Και να μην ξεχνούμςε ότι κάτω από αυτόν υπηρέτησε ως ΥΠΕΞ και προήγαγε την ΔΔΟ λύση, που σαν αποτέλεσμα θα έχει την τουρκοποίηση της Κύπρου σε πολύ λίγο χρόνο.
Εκείνο που μου κάνει εντύπωση είναι πως αυτοί που υποστηρίζουν την ΔΔΟ δεν καταλαβαίνουν ότι ΟΥΤΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ δεν επιβιώνει! Ζήσαμε από το 1960 το 70-30 στις κυβερνητικές υπηρεσίες και αποδείχτηκε εμπράκτως ότι δεν δουλεύει. Τώρα μιλάμε για 50-50%, χώρια όλα τα άλλα μειονεκτήματα – τουρκικό βέτο, παρουσία στρατού, δικαίωμα της τουρκίας να συνεχίσει ως εγγυήτρια δύναμη κλπ. κλπ. – και πολλοί το αποδέχονται!!!! Κοινή λογική όλα αυτά! Ίσως όμως η λογική να μην είναι τόσο κοινή πιά!